7 Tips memasak yang sihat dan cepat

Kita sering pulang dari kuliah atau kerja, kemudian dengan perut yg lapar membuka peti sejuk selama 5 minit utk memikirkan apa yang boleh dimasak, atau terpaksa membeli makanan segera yang tidak sihat kerana tiada masa atau tiada bahan untuk memasak. Nah, di bawah ini beberapa tips daripada ibu-ibu untuk mengatasi dilema harian ini.

1. Rancang Menu Dari Awal
Rancang menu untuk seminggu yang akan datang, dan terus senaraikan bahan-bahan yang diperlukan. Melalui cara ini, anda hanya perlu ke kedai sekali untuk membeli bahan2 mentah, dan mengurangkan risiko “tidak cukup ini dan tidak cukup itu” lalu terpaksa ke kedai dalam kepenatan setelah pulang ke rumah. Anda juga boleh merancang menu yg lebih sihat!

2. Beli Bahan Mentah pra-potong
Walaupun mungkin menelan sedikit belanja, membeli sayur-sayuran yang telah dipotong (contohnya ‘frozen veggies’) akan banyak menjimatkan masa dan tenaga dalam memasak.

3. Masak 2 kali ganda
Apabila anda memasak lauk berkuah atau bersup, masaklah 2 kali ganda banyak. Separuh yang lebih boleh disimpan di dalam peti sejuk untuk dimakan esoknya atau pada waktu makan seterusnya. Anda juga mungkin boleh memasak resipi lain menggunakan kuah atau sup yang disimpan itu. Selain itu, satu lagi cara adalah dengan memasak satu lauk yang utama, yang boleh digunakan untuk pelbagai jenis resipi. Contohnya, memasak ayam yang boleh digunakan untuk ‘sandwich’, ‘stir fry’ ataupun digunakan sebagai inti pai.

4. Memasak untuk makan seminggu
Cara ini mungkin sesuai bagi mereka yang terlalu sibuk di hari-hari minggu. Jika anda mempunyai tenaga di hujung minggu, anda boleh memasak semua lauk-lauk untuk seminggu yang akan datang dan simpan di dalam peti sejuk atau ‘freezer’. Dengan cara ini anda tidak perlu risau lagi bila pulang ke rumah kerana makanan sudah ada dan hanya perlu dipanaskan!

5. Masak banyak-banyak dan bekukan
Jika anda mempunyai ruang yang besar di dalam ‘freezer’, anda boleh memasak dalam jumlah yang banyak dan simpan dalam bahagian-bahagian kecil untuk jangka masa panjang. Ataupun and boleh menyediakan burger atau sandwich, bungkus satu persatu dan simpankan sahaja di dalam ‘freezer’.

6. Sediaan bahan-bahan memasak lebih awal
Anda mungkin tidak mampu memasak banyak-banyak sekaligus, tapi anda mungkin mampu untuk menyediakan beberapa bahan mentah lebih awal supaya waktu memasak anda lebih cepat dan mudah. Potong sayur-sayuran dan simpan dalam bekas-bekas kecil, begitu juga buah-buahan, bawang dan sebagainya. Di sinilah pentingnya perancangan yang awal dan teliti dalam merancang menu! Jika anda tahu anda akan memasak ayam goreng petang nanti, keluarkanlah ayam dari peti sejuk sejak pagi supaya ianya telah dinyahbeku apabila anda pulang ke rumah nanti.

7. ‘Slow Cooker’ – satu pelaburan yang bermanfaat
Ramai para ibu yang menggunakan ‘slow cooker’ dan menjadikannya satu alat memasak yang penting dan utama. Anda hanya perlukan 10-15 minit di waktu pagi untuk memasukkan bahan-bahan di dalam ‘slow cooker’ anda, hidupkan dan biarkan sahaja seharian untuk dimasak. Pulang ke rumah, makanan yang panas telah tersedia! Wah sungguh mudah bukan? Ada lagi bonusnya, anda hanya perlu membasuh satu bekas ahaja, iaitu periuk ‘slow cooker’ itu!

Ayuh, apa lagi rakan-rakan sekalian, tidak kira bagi yang sudah berkeluarga atau bujang, pemakanan yang sihat merupakan satu aspek kesihatan yang penting. Ajaklah ahli-ahli rumah untuk berbincang strategi bagi memastikan pemakanan di rumah anda sihat, dan yang penting, Mudah dan Cepat!

(Diadaptasi daripada laman web: http://www.circleofmoms.com)

Sumber

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: